fredag 29 april 2011

Havrekakor

För en hel del år sedan gav jag mig på att baka havrekakor. Det gick inte bra. Kakorna flöt ut till stora, millimetertjocka ... ja, jag skulle nästan kalla dem för flarn. Fast det vore ju att förolämpa flarnen.

Idag bestämde jag mig för att försöka mig på havrekakor igen. Jag hittade ett recept, som det skulle bli 25 kakor av. Jag tyckte att det lät som alldeles för få kakor, så jag dubblade mängden av varje ingrediens. Gissa hur många havrekakor det blev! 22 stycken! Och de är bara hälften så stora som jag tycker att havrekakor ska vara. Hade jag bara gjort enkel sats, så hade det väl behövts ett förstoringsglas för att jag skulle kunna lokalisera dem alls.

På pluskontot idag hamnar det faktum att havrekakorna faktiskt höll formen och inte flöt iväg. Men jag är ändå inte nöjd. De smakar inte som jag förväntar mig att havrekakor ska smaka. Och de är kompakta på något sätt. "Köpehavrekakor" är betydligt luftigare.

Jag ska ta mig en funderare om jag ska ge mig på att baka havrekakor igen eller om havrekakorna har fått de chanser de är värda. Om jag bestämmer mig för det senare, måste jag komma på något annat att använda påsarna med havregryn som står i skåpet i köket.

1 kommentar: