måndag 18 april 2011

Tack, Jon Stewart!

För några dagar sedan uppmärksammades jag på ett inslag med rubriken Toemaggeddon 2011 i The Daily Show with Jon Stewart. Stewart berättade att han hade gått igenom sin emailskörd och bland annat läst ett nyhetsbrev från J Crew, som är ett företag som säljer kläder. I annonsen fanns en bild på Jenna Lyons och hennes 5-årige son. Pojkens tånaglar var målade rosa. (Jenna Lyons är president and creative director för J Crew.)

- Adorable photo, var Jon Stewarts kommentar.

Men det var tydligen inte den gängse uppfattning i USA. De stora TV-bolagen - NBC, ABC, CNN och Fox - har tagit upp och diskuterat fotot i sina program och här kommer några av kommentarerna:

- J Crew has an ad showing a woman painting her son's tonails PINK! [det sista ordet formligen spottas fram] And it has some folks seeing red.

- The ad [...] from J Crew has ruffled a lot of feathers.
 
- So the image of a mother laughing and applying nailpolish to her child's toes in the latest catalogue appears innocent enough. Or does it?

- Pink nail polish on his toes. What's the message here?

- It's gender bending. To do it to a 5-year-old boy significantly crosses the line.

CNN rapporterade att Erin Brown från The Media Research Center kallade det för blatant propaganda celebrating transgendered children.

Och en Dr Keith Ablon sade att det var psychological sterilization och it's an attack on masculinity.

Gode tid! Är de riktigt kloka? Tack och lov att Jon Stewart finns och med humorns hjälp kan vara en motpol till vansinnet. Det finns säkerligen en baktanke med bildvalet i annonsen, det ska man inte blunda för. Men det får ju vara måtta på stolligheterna och vilka slutsatser man drar.

Jag står inte på barrikaderna i genusfrågan. Jag anser att det finns skillnader mellan pojkar och flickor. Men jag anser också att alla, oavsett kön, ska ha samma möjligheter. Därmed inte sagt att alla kan eller klarar av att göra allt. Det är bra att barn uppmuntras och får hjälp med att utveckla de goda sidor hos sig själv, som ännu inte är starka. Det kan handla om att ta för sig mer eller att vara lyhörd eller att visa känslor eller att...

Uttrycket "pojkar är pojkar" som används för att ursäkta pojkars dåliga beteende, får mig att spy. Det är inte okej att bära sig illa åt bara för att man är pojke. Mina pojkar får måla sina naglar med nagellack och de får gå i högklackade skor ... om de vill. Så länge jag får bestämma vilka kläder de ska ha på sig, så kommer jag att försöka undvika de mest könsstereotypa plaggen (vilket inte är helt lätt) och jag letar aktivt efter kläder i klara färger.

Genus handlar om så otroligt mycket mer än kläder ... jag vet ... men jag är nybörjare och håller på att få upp ögonen. Men jag kommer nog aldrig att stå på barrikaderna.

Om du vill se inslaget om Toemaggedon 2011 kan du göra det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar