onsdag 1 juni 2011

Äpplet faller inte långt från trädet

Jag minns en gång, när jag var liten ... jag kan ha varit 8-10 år gammal. Pappa hade varit ute och när han kom in ville han att alla skulle vara tysta och gå in och sätta sig i rummet längst bort från ytterdörren. Varför? Jo, han hade sett två missionärer på gården ... Jehovas vittnen, Frälsningsarmén, mormoner eller något liknande. Och en stund senare ringde det på dörren och vi satt alldeles tysta.

En kväll i förra veckan satt Gustav och jag vid köksbordet. Maken var inte hemma. Oskar sov. Jag såg två personer gå upp för trädgårdsgången hos grannen två hus bort. En liten stund senare såg jag dem gå mot ytterdörren till huset närmast oss. Vad gjorde jag? Jo, jag sade till Gustav att vara jättetyst och så skyndade vi oss upp till hans rum. Och det ringde på dörren och vi var alldeles tysta. När de två personerna, som sålde tavlor, var hos nästa granne, gick Gustav och jag tillbaka till köket.

1 kommentar: