måndag 13 juni 2011

Känguruvård

Mats och Gustav (mars 2007)
Varför känguruvårdade inte du? Frågan ställs i Familjelivs prematurforum av en människa som jobbar på en neonatalavdelning. Målet är 24 timmars känguruvård per dygn men de flesta föräldrar känguruvårdar inte mer än 4-5 timmar per dygn, enligt den här personen. Varför gör föräldrarna detta val?

Mitt svar på den frågan lyder:

Blöjbyte, vägning, amningsträning, vägning igen, sondmatning, pumpning tog ungefär en dryg timme till 1,5 timme per gång. Kvar var 1,5 timme tills det var dags att börja om. Då skulle jag försöka hinna med att fixa frukost, lunch, mellanmål och middag till mig själv ... ja, och sedan äta och diska också. Duscha någongång samt gå på toaletten några gånger om dagen. Lägg därtill att jag var snittad och inte direkt raktesnabb i mina rörelser. Det är nog min förklaring till att det inte blev så mycket känguruvård.

Oskar (januari 2010)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar