torsdag 30 juni 2011

Läsdagbok 2:a kvartalet 2011

April 2011

  • Revenge of the middle-aged woman av Elizabeth Buchan
  • Tjockare än vatten av Mark Billingham (origalets titel: Bloodline)
  • Sista samtalet av Stephen Booth (originalets titel: The kill call)
  • Livlös av Mark Billingham (originalets titel: Lifeless)
  • I midnattens stillhet av Denise Mina (originalets titel: Still midnight)


Maj 2011

  • Pansarhjärta av Jo Nesbö (originalets titel: Panserhjerte)
  • Svart flicka, vit flicka av Joyce Carol Oates (originalets titel: Black girl/White girl)


Juni 2011

  • Under jorden i Vilette av Ingrid Hedström
  • Snömannen av Jo Nesbö (originalets titel: Snömannen)
  • Älskade syster av Joyce Carol Oates (originalets titel: My sister, my love)

Periodens stora behållning har varit Jo Nesbös böcker om Harry Hole. De är välskrivna, fängslande och gastkramande spännnande. Jag måste läsa Harry Hole-historierna från början och i rätt ordning även om jag redan har hunnit läsa de flesta.

Periodens nya bekantskap är Joyce Carol Oates. Med väldigt mycket vilja tog jag mig igenom en hel roman av Oates. Det blev Svart flicka, vit flicka på vinst och förlust, eftersom den bok jag ville ha fanns inte inne på  biblioteket. Förstahandsvalet, Älskade syster, fick jag tag på vid nästa biblioteksbesök och det var en bisarr läsning. Jag gav upp när jag hade tre fjärdedelar kvar att läsa. Berättelsen är baserad på en sann händelse, mordet på sexåriga JonBenét Ramsey i Boulder (Colorado) 1996. Jag minns när det hände och jag följde en del av rapporteringen på Inside Edition som visades på Kanal 5.

Jag känner mig ganska mätt på Oates nu men jag ska ändå försöka läsa Dödgrävarens dotter, som en i personalen på biblioteket i Dalby rekommenderade. Och kanske även Blonde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar