tisdag 21 juni 2011

Om framtiden ... i dåtiden

På kvällarna läser jag för Gustav innan han ska somna. Just nu är favoritboken Så funkar det! Gustav vill gärna att jag läser om trehjulingen, cykeln och motorcykeln.

Boken är gammal och sliten. Jag och min bror hade den, när vi var små. Jag har bläddrat mycket i den och minns bilderna mycket väl. Jag läste nog inte särskilt mycket i boken som liten. Texten är ganska svår. Men nu, som vuxen, är det roligt att läsa om alla "stenåldersapparater" som så livfullt beskrivs i boken. Men roligast är ändå bokens avslutning, som handlar om framtiden:

I stället för att ha en TV-apparat, en telefon och en grammofon som många har i dag kanske du har en enda apparat, som gör alltihop ensam, ett slags allapparat. Den kanske också kan visa diapositiv, film och vidfilm. I dag har vi bokhyllor - människorna i framtiden kanske har hyllor med TV-kassetter som kan sättas in i allapparaten och ses och höras. Det skulle bli som talböcker med filmbilder.



Källa:
Så funkar det! / Joe Kaufmann. Stockholm: Carlsén, 1974. 93 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar