fredag 3 juni 2011

En gammal surdeg

Mitt hår. Eller klippningen av mitt hår. Det har varit en gammal surdeg och ett ok runt om min hals. Länge. Men nu är det gjort. Två år sedan senast. Ungefär 15 cm slitna toppar klipptes bort.

När Teddy, frisören, höll på att avsluta klippningen, sade han:

- Du blåser inte ditt hår torrt, eller hur?

Jag kunde bekräfta att så är det. Håret får självtorka. Teddy berömde mitt hår och sade att det var välvårdat. Jag hade svårt att hålla mig för skratt. Faktiskt. Välvårdat är knappast ett ord jag skulle använda för att beskriva mitt hår. Men det var roligt, i betydelsen "trevligt", att höra.

Vad är då hemligheten med bakom mitt välvårdade hår? Jag tvättar håret och använder balsam ungefär var fjärde dag (mer sällan, när jag var yngre). Det har jag gjort i 40 års tid. Inget mer. Enklare än så kan det inte bli.

Jag fnissar fortfarande lite inombords.

Gustav fick också sitt hår klippt. Han satt i en röd bil och tittade på Pippi Långstrump medan Teddy klippte och fixade. Jag är nöjd, mycket nöjd, med slutresultatet. Det tror jag Gustav är också. Om inte annat så var han nöjd med glassen han fick när allt var avklarat.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar