torsdag 23 juni 2011

Dumheter

För någon dag sedan fick jag den senaste medlemstidningen från Månadens Bok, en av Bonniers cirka en miljon (känns det som) bokklubbar. Efter bara några sidors bläddring möts jag av detta:

Eget fotografi
Det är ett erbjudande om rese-tags för resväskan. Av motiven att döma, gissar jag att det är en rese-tag för henne och en för honom. En sak är säker. Jag kommer inte, inte, INTE att köpa dem! Jag anser att de representerar en unken syn på kvinnor och män och våra roller i familjen/samhället. Hon är den duktiga hemmafrun, som har maten färdig, när mannen kommer hem från sina äventyr.

Men är det verkligen så idag? Delvis kanske men ändå bra mycket ovanligare än på den tiden från vilken motiven till tagsen har hämtats. Och då blir det än mer svårbegripligt att dessa motiv har valts. Eller är det Månadens Bok, och därmed Bonnier, som gör ett inlägg i genusdebatten? Det var bättre för ... eller...?

Jag hoppas kunna ge en annan bild av hur tillvaron KAN vara till mina barn. Det kommer att krävas medvetenhet från min och makens sida. Vi kommer troligtvis att trampa på i invanda hjulspår emellanåt, kanske till och med ofta, men vi kan också aktivt välja att göra saker på andra och nya sätt, presentera fler möjligheter. Ta ett steg utanför de könsroller vi har vant oss vid ... och som det kanske förväntas av oss att vi ska passa in i.

Matlagning på gång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar