söndag 31 mars 2013

Förvirrad morgon

När jag skulle somna igår, kom jag att tänka på att det var dags att ställa om klockorna till sommartid. På våren brukar jag göra det på kvällen innan jag går och lägger mig men igår kände jag att jag inte orkade.

Jag vaknade i morse och tittade på klockan. Den var 6.30 vilket jag genast översatte till 7.30, eftersom jag inte hade ställt om den än. Jag gick upp och det var då förvirringen slog till. Alla klockor stod på 6.30! Farfarsklockan i vardagsrummet, klockan på mikron, klockan på väderstationen (och den styrs från någon klockan i Hamburg, typ), klockan på text-TV, klockan på datorn, klockan i min mobil.

Jag begrep inte ett smack. Klockan sju satte jag på radion för att lyssna på nyheterna - och för att få veta vad klockan verkligen var. Den var sju!

När maken vaknade en stund senare fick jag förklaringen. Han hade vaknat under natten, lyssnat på radion och hört ett nyhetsinslag om sommartidsstarten. Han hade inte kunnat somna om utan hade gått upp och ställt om alla klockor, suttit och läst en stund och sedan gått och lagt sig igen.

1 kommentar:

  1. Haha, jag är lika förvirrad varje gång som klockan ska ställas om. Ska den bak eller fram? Har jag ställt om alla klockor? osv.
    Idag smälter snön här, solen skiner!

    SvaraRadera