söndag 31 mars 2013

Påskdag


Sol, sol och åter sol. Så kan den här dagen sammanfattas. Temperaturmässigt har det varit både varmt och kallt, helt beroende på närvaron av vind. Jag kände redan i morse att det var helt omöjligt att inte gå ut och njuta av solen idag. Vi har Dalby Söderskog bara ett stenkast bort och jag lastade in barnen i bilen och åkte dit med dem.

Söderskogen bjöd inte på så mycket vårtecken. Snön låg kvar i skuggiga partier och det fanns fortfarande is i bäcken. Men fåglarna kvittrade Jag hörde gulsparv ... eller om det var grönsiska ... eller kanske (troligtvis) något helt annat. En hackspett trummade i ett träd. Oskar och jag såg tre små, söta blåmesar.

Jag vet inte hur lång promenaden i Söderskogen är, kanske 1,5-2 km. Oskar knatar på bra på egen hand och jag tror att han nog ska klara av en utflykt till Romeleåsen i sommar.

För två år sedan såg det ut så här i Söderskogen en vecka in i april:


När vi kom hem, stannade vi ute i trädgården en stund. Barnen skyfflade snö och åkte kickbike. Jag tog ut en filt och satte mig i en stol med filten om benen och lät solen värma mitt ansikte. Maken fixade lunchen och bjöd på en god soppa gjord på torsk, lax, spenat, rödlök och en skvätt grädde. Sanslöst god var den!


Det var ett tag sedan vi ritade och målade så efter lunch plockade jag fram kritor och vattenfärger. 


Till och med jag försökte mig på att vara kreativ.



2 kommentarer:

  1. Ni verkar ochså haft en riktig mysdag med härligt väder.
    Jag har precis kollat på bilder från förra året vid den här tiden, tänk att det kan skilja nå´t så otroligt vädermässigt

    SvaraRadera
  2. Ni får göra en utflykt till Glimmingehus, där kan du köpa nålhus för 40 kr. :-) så fint ni målar!

    SvaraRadera