söndag 31 mars 2013

Pärlsocker och florsocker

För någon vecka sedan städade jag mitt "skafferi" (=ett vanligt köksskåp). Det behövdes. Jag noterade att jag har en massa florsocker. Tre paket med vanligt florsocker och ett paket med chokladsmaksatt florsocker. Varför det finns så mycket florsocker, kan jag inte svara på. Konstigt är det, eftersom jag aldrig använder florsocker. Vad har man det till?

Idag ska jag baka äppelkaka. Jag har redan börjat. Tanken var att jag skulle baka en stor sockerkaka i långpanna men eftersom jag bakade en sådan i torsdag så ville jag göra något annat idag. Det blir äppelkaka modell mindre, en väldigt enkel historia. En sockerkakssmet, som jag sticker ner äpple i, strör kanel över, hyvlar smör över ... och sedan behövs det pärlsocker att strö över innan kakan åker in i ugnen.

Pärlsocker, ja... Man kan ju kanske tro att i ett skafferi där det finns ett överflöd av florsocker, där finns det också pärlsocker. Men så behöver det inte alls vara, konstaterade jag. Det fanns ett paket pärlsocker i skåpet med det var i stort sett tomt! Det kom några eder ur min mun, det ska jag inte sticka under stol med. Men, tack vare att jag hade städat bland specerierna nyligen, kom jag ihåg att det fanns ett litet "provpaket" med pärlsocker från Sockerbolaget (anno 1980-tal)  i skafferiet och det blev min räddning.

Nu står kakan i ugnen och sprider ljuvliga dofter. Jag ska medan den blir färdig skriva upp 'pärlsocker' på inköpslistan inför nästa tur till affären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar