lördag 10 mars 2018

Gynna centrumhandeln?

När jag ska ut och shoppa, uppstår alltid frågan VAR? I centrum eller på det stora köpcentrat i nordvästra delen av stan? För att butikerna i centrum ska vara kvar, krävs det att folk handlar där. När jag bodde i Kävlinge och i Dalby, var det ganska självklart att det blev ett stort köpcentrum, eftersom en shoppingtur ändå krävde en biltur och då kunde man lika gärna köra till ett ställe som har allt.

När jag flyttade till Lund efter skilsmässan, fortsatte jag av gammal vana att handla på Nova. Jag minns en gång jag åkte in till centrum för att handla och nästan varenda butik var stängd, eftersom det var söndag. Som ensamstående och nästan heltidsarbetande är det inte alls säkert att det passar att handla på lördagen och är butikerna i centrum stängda på söndagen, ja då återstår bara det stora köpcentrat.

Faktum är att jag de senaste åren har övergått till att shoppa nästan uteslutande i centrum samt till att köpa mina livsmedel i den lokala livsmedelsbutiken i stället för att köra tvärs över stan till Nova och storhandla varje vecka.

Idag hände dock något, som kommer att få mig att omvärdera detta. Oskar och jag åkte in till stan strax före klockan tio. Vi skulle till Game Stop, Flash och Lindex - i den ordningen. När vi kom till Game Stop, visade det sig att den butiken hade lagt ner. Det finns en Game Stop på Nova också. Vi tog första bussen hem, satte oss i bilen, körde till Nova och uträttade våra ärenden där.

Det här blir något av ett Moment 22 framöver. Ska jag chansa på att centrumbutiken jag vill handla i fortfarande finns kvar och riskera att slösa tid och pengar på bussbiljett på en tur in till stan eller ska jag åka direkt till Nova? Om jag ska besöka flera butiker och en av dem inte finns i centrum men väl på Nova, då blir det ju högst troligtvis så att jag gör alla mina ärenden på Nova. Jag kommer inte att åka både till centrum och till Nova. Det finns annat jag vill använda min tid till i stället. Men om jag inte handlar i centrum och om andra också resonerar som jag, då kommer ännu fler butiker i centrum att försvinna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar