måndag 3 oktober 2011

Hur många...

... maskiner tvätt har jag tvättat hittills i mitt liv? Det är knappast en fråga jag kommer att få ett svar på men jag började ändå fundera på det, när jag hängde tvätt på tork alldeles nyss.

Jag var omkring 13-14 år, när jag började tvätta. Det är snart 30 år sedan! Vi bodde i hyreshus med gemensam tvättstuga i källaren, när jag växte upp. För att frigöra tid på helgerna, föreslog mina föräldrar (antar jag?) att jag och min bror skulle ta hand om tvätten på fredagseftermiddagarna, när vi kom hem från skolan. Vi slutade oftast klockan 14 och tvättpasset i tvättstugan var från klockan 14 till klockan 20.

Mamma och jag sorterade tvätten på torsdagskvällen. Jag vill i alla fall minnas att jag deltog i sorterandet men jag minns inte om min bror var med. I början lade mamma lappar på de olika högarna. På lapparna stod det vilket gradantal tvätten skulle tvättas i.

Inför premiärtvätten hade mamma hade noggrant gått igenom hur maskinerna fungerade. Det gällde att komma ihåg att skruva på vattenkranen till varje maskin. Det skulle öppnas fullt och sedan skulle man skruva tillbaka handtaget ungefär ett halvt varv. Vi gick även igenom hur mycket tvättmedel som behövdes samt hur centrifug och torktumlare fungerade.

Min bror och jag kom hem från skolan och såg till att två maskiner laddades med tvätt och sattes igång. Sedan skulle hundarna ut. Tillbaka hemma igen var det dags att centrifugera tvätten och hänga upp den i torkskåp eller torkrum/-vind. Två nya maskiner kördes igång och sedan var vårt jobb gjort. Mamma och/eller pappa kom hem från jobbet och tog vid.

Ibland följde jag med den sista vändan ner till tvättstugan för att vika tvätt och mangla lakan i den gamla stenmangeln.

Jag kan inte minnas att jag hade något emot att starta upp familjens veckotvätt på fredagarna. Idag tycker jag att det är roligt att tvätta och det känns som om jag alltid har tyckt om det. Jag erkänner att jag inte tycker om att hänga upp cirka en halv miljon strumpor på tork varje vecka under höst och vinter men i övrigt är det ganska rogivande att tvätta.

3 kommentarer:

  1. ja, tänk att det faktiskt fungerade, för det gjorde det

    SvaraRadera
  2. I nästan 30 år har jag hållt tyst, men nu klarar jag det inte längre. Som JAG minns det så tvingade du mig att ta hand om tvätten alldeles själv, varenda fredag. "Det blir synd om dig om du skvallrar för mamma och pappa", väste du. :(

    SvaraRadera