torsdag 6 oktober 2011

Nobelpris i litteratur 2011

Klockan 13 idag tillkännagav Svenska Akademiens ständige sekreterare, Peter Englund, att Tomas Tranströmer får årets nobelpris i litteratur. Motiveringen löd:
”för att han i förtätade, genomlysta bilder ger oss ny tillgång till det verkliga”
Det blev ett otroligt jubel, långvarigt, i Börssalen. I förhandsspekulationerna har många sagt att det är dags för en poet igen. Det var 16 år sedan sist. Och så blev det. Tranströmer har funnits med i förhandsspekulationerna i många år ... men att han skulle få priset har nästan setts som omöjligt, eftersom han är från Sverige. Englund berättade i TV-sändningen att Tranströmer har varit nominerad varje år sedan 1993.

Jag har inte läst något av Tranströmer men nu ska han få flytta in i min nobelpristagarsamling.

1 kommentar:

  1. Det tillkännagivandet fick tårarna att börja rinna. När nobelpriset firade hundraårsjubileum var jag i Stockholm. Jag gick utanför Kungliga Biblioteket och lyssnade på utsändningen och var alldeles säker på att Tranströmer skulle få priset, men icke. Sedan dess har jag blivit besviken varje år, ända tills nu.

    SvaraRadera