måndag 12 augusti 2013

I gamla fotspår

Furulid

När pappa och jag ändå var uppe i trakterna av Tranås i helgen, passade vi på att röra oss lite i pappas och släktens gamla fotspår omkring Frinnaryd. Vi vek av från vägen mellan Tranås och Gränna, in mot Frinnaryd, och det tycktes som om någon av pappas syskon hade bott i nästan varenda hus vi passerade, när pappa pekade och berättade.

Pappa växte upp i Furulid, som är huset på bilden ovan. Jag minns att huset hade putsad fasad och det bekräftade pappa. Jag kommer inte ihåg så mycket mer än att fasaden var putsad och att det fanns ett land med morötter bakom huset. Till höger om huset fanns en stenmur och där kunde man lyfta på stenar och se myror springa omkring. Ovanför stenmuren stod stora tallar och där visade pappa mig och min bror, när vi var små, hur man kunde använda tallbark som leksakspengar.

Ett annat starkt minne från Furulid är från sommaren efter min farfar gick bort. Alla pappas syskon var på plats och jag gick en promenad med min faster Majbritt och hon flätade mitt hår och använde grässtrån för att hålla ihop flätorna.

Det finns risk att Furulid snart kommer att rivas. Bakom huset finns en ledningsgata och det finns planer på att göra den bredare och då måste Furulid bort.

Pappa visade mig var han gick i skolan i Frinnaryd och var stationen låg. När han gick i realskolan och gymnasiet tog han tåget in till Tranås.

Från Frinnaryd körde vi sedan mot Linderås. På vägen passerade vi Målen, där farmor och farfar och alla barnen utom pappa bodde innan huset i Furulid byggdes. Det huset kunde jag inte fotografera. En liten stund senare passerade vi huset i Ryd, där farmor och farfar bodde som alldeles nygifta och där deras första barn, Ingeborg, föddes. I huset bodde även min farmors föräldrar samt hennes bror med familj. Svårt att tro med tanke på att det inte är ett stort hus.

Huset i Ryd
Strax efter att man kört igenom Ryd kommer man ut på stora vägen igen och då är man i Linderås. Där stannade vi på uppresan på lördagen och gick och tittade på farmor och farfars grav.


När vi lämnade Solviken i söndags, tog min kusin Ingrid med oss till Hedingsmåla, där hon och hennes syskon är uppvuxna. Senare åkte pappa och jag till Högamålen, där Ingrid och hennes bror Arne föddes.

Mellan besöket i Hedingsmåla och Frinnaryd körde vi in om Tranås, där vi stannade vid huset där min mamma växte upp.

Långgatan 13

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Tillägg från mamma:
faktiskt flyttade jag inte till Långgatan 13 förrän 1955. Jag föddes i Sundsvall där jag bodde de första två åren. 1944, när min syster var nyfödd, flyttade vi till Åvestbo utanför Västanfors, där vi stannade i fyra år. Därifrån tog vi oss till Tranås, till ovanvåningen på en villa i Seglarvik vid Sommen. Två år senare köpte vi ett pyttehus i Kimarp i norra Tranås, innan huset på Långgatan blev klart.

Tillägg från pappa:
Jag vet inte när de flyttade från Ryd till Målen men det var tidigast i slutet på 20-talet, så de flesta av mina syskon föddes där, inte bara Ingeborg; mormor var traktens jordemor. 

6 kommentarer:

  1. faktiskt flyttade jag inte till Långgatan 13 förrän 1955. Jag föddes i Sundsvall där jag bodde de första två åren. 1944, när min syster var nyfödd, flyttade vi till Åvestbo utanför Västanfors, där vi stannade i fyra år. Därifrån tog vi oss till Tranås, till ovanvåningen på en villa i Seglarvik vid Sommen. Två år senare köpte vi ett pyttehus i Kimarp i norra Tranås, innan huset på Långgatan blev klart.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte när de flyttade från Ryd till Målen men det var tidigast i slutet på 20-talet, så de flesta av mina syskon föddes där, inte bara Ingeborg; mormor var traktens jordemor ["trakter" förekommer förresten lite väl tätt i början & stavas det verkligen Hedinsgmåla].
    Beträffande Solvig spelade mig mitt minne ytterligare ett spratt: jag har antecknat 1934.

    SvaraRadera
  3. Spännande läsning, mina föräldrar bodde på Långs Väg, mitt emot huset
    som byggdes av G Fritzell Långs väg 13. Minns Zeth Johansson, och Harald och Aina Z.. Min bror o jag cyklade alltid till Högamålen om våren för att plocka blåsippor............

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du lämnade en kommentar i min blogg. Tack!

      Radera
    2. När bodde dina föräldrar på Långs väg?

      Radera
  4. Kul att läsa som Frinnarydsbo, sen 1983 :)

    SvaraRadera