torsdag 29 augusti 2013

Smygtränar han?

Inför läggdags ikväll plockade Gustav fram en bok ur bokhyllan. Det var Totte städar av Gunilla Wolde. Jag trodde att han ville att jag skulle läsa den för honom och Oskar men i stället satte han sig och läste högt för mig.

Inte länge och lite knaggligt på sina ställen men det är en viss skillnad mellan texten i Totte städar och Bebis gnällig. Han har gjort stora framsteg. Jag tror inte att de ägnar sig åt läsning redan i förskoleklassen utan de pratar om alfabetets bokstäver. De började med A i förra veckan. Det är nästan så att jag tror att Gustav tränar i smyg på att läsa.

Det märks att han tycker att det är spännande att läsa. Han läser på mjölkpaketet, på post och reklam som kommer i brevlådan, på skyltar utomhus ... ja, vad som helst, var som helst, hela tiden.

Ikväll kom barnen i säng lite senare än planerat. Medan de bytte om till pyjamas, kom jag att tänka på Kalles klätterträd, som jag såg på TV som barn. Jag letade upp ett avsnitt på YouTube och vi tittade på det tillsammans och det föll barnen i smaken. Vi kommer att se fler avsnitt.

När vi hade lagt oss tillsammans, läste jag hela Totte städar för barnen. Båda två visste redan från början var Nalle var - Nalle som Totte letar efter och som är anledningen till att Totte börjar städa. Sedan läste jag Oskar lär sig dyka av Elizabeth Zöller och Heike Herold. Oskar somnade och Gustav och jag pratade om varför man inte ska skratta åt andra som är rädda för att göra något, i det här fallet att dyka i bassängen.

Gustav hade lite svårt att komma till ro och jag satte på lite musik av Mike Oldfield på Spotify och den gillade han. Han somnade inom fem minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar