onsdag 18 juli 2012

Ensam hemma

Gustav tycker att nu, när han är fem år, då är han stor och kan vara ensam hemma. Och vi har börjat pröva så smått.

Han har fått vara hemma själv vid två tillfällen, när Oskar har hämtats från förskolan. Då har det handlat om ca 15 minuter på egen hand. Och det har gått bra.

Idag skulle jag gå till biblioteket med barnen. Gustav ville inte följa med. Jag ville inte bli osams med honom, så jag frågade om han ville vara hemma själv. Det ville han. Sedan höll jag det långa förmaningstalet om vad han inte får lov att göra, när han är hemma själv. Jag är ganska övertygad om att det mesta gick in genom ett öra och ut genom det andra. Dessutom finns det ju ingen chans i världen att jag kan täcka in alla tänkbara scenarion som kan uppstå och handlingsplaner för alla. Så jag försökte fokusera på det viktigaste, vad det nu är.

Oskar och jag gav oss iväg och det visade sig att biblioteket var stängt. Gustavs ensamtid blev därmed inte så lång, lite mer än 30 minuter. Och det hade gått bra. Jag lämnade honom vid datorn och när jag kom hem satt han framför TVn och knaprade på knäckebröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar