torsdag 26 juli 2012

Sommarnöje


De senaste dagarna har varit soliga och, hör och häpna, vindstilla. Jag bestämde mig för att tvätta överdragen till sofforna. Inte kuddöverdragen utan de stora, enorma överdragen som täcker soffans stomme.

Att det är vindstilla är en förutsättning för att jag ska kunna hänga överdragen på tork utomhus. För det mesta blåser det halv storm och hade jag dristat mig att försöka hänga överdragen ute under de förutsättningarna, så hade de snart flugit sin kos i vinden.

Sagt och gjort. Igår tvättade jag det första överdraget och idag det andra. Det har varit ett ganska lyckosamt företag. De har inte blåst iväg. De har torkat väldigt snabbt. Det var lätt att få dem på plats på soffstommarna igen.

Vad jag inte hade tagit med i beräkningen var att de blev skrynkliga i tvättmaskinen och det var allt annat än enkelt att stryka dem. Dessutom är det redan nästan olidligt hett som det är utan att man ökar värmen medelst ett ångstrykjärn.

Men nu är det i alla fall gjort. Och jag är nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar