tisdag 3 juli 2012

Ledighet behöver inte vara komplicerad

Det skulle inte göra ont att bo här

Det är så skönt att vara ledig utan en massa "måsten". Att kunna ta dagen som den kommer och fylla den med det man vill. I lördags tog vi med oss barnen i bilen och körde till Måryd. Oskar börjar bli så stor nu att han tar sig fram för egen maskin. Vi kan inte gå några jättelånga skogspromenader än men ett par kilometer funkar bra.

Måryd är fyllt med så mycket minnen för mig. När jag var liten, tog mina föräldrar med mig och min bror dit. Jag vill minnas att mamma lyfte på stenar i bäckarna för att visa oss märlkräftor. Vi hade med oss picknickkorgen på sommarkvällar. En gång åkte jag dit med dagis. Det enda, totalt överskuggande minnet från den dagen var att bussen gick sönder, när vi skulle åka hem. Gustav och jag har varit i Måryd tillsammans några gånger under det året vi var aktiva i Skogsknytte. Då lärde vi oss att det finns mycket intressanta saker att "håva" i vattendragen.

I lördags var det soligt och varmt. Vi gick en sväng i skogen och kom sedan ut på enebackarna. Oskar hittade väl intorkade (tack och lov!) komockor som han hoppade på. Gustav plockade gräs och lekte "tupp, höna eller kyckling" med blomställningarna. Vi såg fjärilar och hörde en fasan. Maken och Gustav såg en groda.

Det var en härlig stund där i Måryd, i all sin enkelhet. Det är i sådana stunder som jag verkligen laddar batterierna.

På vägen hem ville maken att vi skulle åka till en utsiktsplats i Harlösa. Det är väl lite mycket sagt att den låg på vägen hem, snarare på omvägen hem. Vi stannade till i Flyinge  för att köpa glass. Jag lärde mig att inte köpa olika sorts glass till barnen. Gustav fick välja sin glass själv. Jag valde glass till Oskar. Big mistake! Really big mistake! Han ville naturligtvis ha samma sorts glass som Gustav. Problemet fick sin lösning, när maken gick och köpte en ny glass till Oskar.

I Flyinge fanns det dessutom en vattenpöl. Och vattenpölar är roliga. Alla eventuella sorger kring glassen glömdes snart.




1 kommentar:

  1. Låter som en helt underbar dag, ja förutom misstaget med glassen då men det gick ju att rätta till ;-)

    SvaraRadera