onsdag 13 februari 2013

Var är våren?

Halva februari har snart gått och jag längtar efter våren. För några veckor sedan försvann all snö och vi hade en period med plusgrader. Då tändes hoppet om vårens ankomst. Men vintern är inte redo att släppa sitt grepp om oss. Det har kommit snö i ett par omgångar sedan dess. Och snön ligger kvar!

Vi har inte brytt oss om att skotta gången från gatan fram till ytterdörren. Vi har haft förhoppningen att snön ska smälta bort. Det har ännu inte hänt. Jag gissar att vi inte är de enda som ställt hoppet till snösmältning, att döma av de snötäckta gångarna hos våra grannar.

Vid ett par tillfällen på sistone har jag kört till jobbet i snöfall. Jag är positivt överraskad av hur de allra, allra flesta trafikanter faktiskt anpassar farten efter rådande väglag. Och det är inte bara hastigheten som går ner utan även avståndet till fordonet framför ökar och omkörningarna minskar.

I nästa vecka är det sportlov, så jag antar att snöns närvaro är ursäktad. Och snön till trots, lite vårkänsla finns det allt i dagsljuset mitt på dagen. Det är så speciellt och det fyller mig med lycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar