fredag 7 juni 2013

Hålla tummen


När vi var i Skånes djurpark igår visade Gustav mig hur man håller tummen för någon. Om du inte vet hur man gör det, så kan du se det på fotot ovan.

Näääää, tänker du nu, det är inte så man gör, när man håller tummen. Jo, det gör man, om man har en mamma som säger att hon håller tummen för något och samtidigt crosses her fingers.

Jag fick förklara för Gustav att på svenska säger vi att vi håller tummen och så visade jag honom hur man gör. Sedan berättade jag att kusin Ludvig korsar fingrarna i stället för att hålla tummen. Gustav var helt med på noterna ... och så undrade han vad "hålla tummen" betyder och ännu mer förklaringar följde.

Gustav är just nu inne i en period då han frågar om vad olika ord betyder och jag lägger mig verkligen i vinn om att ta mig tid och berätta och förklara för honom och ge exempel på hur orden används. Jag ska göra allt för att barnen hjälpa barnen att få stora ordförråd. Det är för övrigt bra mycket lättare att förklara ord än att besvara alla varför-frågor som dyker upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar