söndag 23 juni 2013

Storstädning och utrensning


Det regnar idag och det gör att det inte längre finns några ursäkter att inte börja med sommarens stora projekt. Huset behöver städas ordentligt och det är hög tid att börja se över alla våra saker och prylar och göra en stor utrensning.

Jag smygstartade härom dagen, då jag gick igenom våra bokhyllor och bland mina böcker plockade bort volymer jag inte längre vill ha kvar. På fotot ovan syns ungefär hälften av de böcker som ska förpassas bort från vårt hem.

När jag ändå höll på med böckerna, passade jag på att flytta om böckerna i en av bokhyllorna och i samband med det dammade jag av böckerna och hyllplanen. Det är en ansenlig mängd damm som samlas på böcker och i bokhyllor.

Idag tänker jag ta itu med vårt sovrum. Det finns en hel del saker som ligger och skräpar i en fåtölj. Våra sängbord är sorgliga historier, som är belamrade med böcker, serietidningar, LEGO och en massa annat. I garderoben ligger det saker, främst textilier, som aldrig används och det ska nog gå att göra sig av med en del av det. Sist men inte minst så finns det en massa damm i sovrummet och det ska bort.

En sak till ... kanske, kanske tar jag mig i kragen och fållar gardinerna, som maken klippte av för över ett år sedan. Men bara kanske...

3 kommentarer:

  1. Ja här skulle det med behövas storrensning men jag kommer aldrig till skott. Det är ju så trist.
    Jag har i allafall lyckads med att få bort en del av Isabelles urväxta kläder. Som tur är finns det en tjej på fritids vars lillasysyer kan ha dom.
    Ha en fortsatt bra söndag.

    SvaraRadera
  2. har också hållit på med städning här, både i går och idag. Mest för att få bort det där dammet som kom från badrummet, men inte bara det. Ibland är det helt enkelt skönt att ta ett riktigt tag!

    SvaraRadera
  3. Jag borde sy vardagsrumsgardiner... Och det är inte svårt, de ligger här och är halvsydda... Men att få det klart! Det är svårt.

    SvaraRadera