torsdag 6 juni 2013

Nationaldag på Skånes djurpark


6 juni och Sveriges nationaldag. Dagen bjöd på strålande sol, blå himmel men inte helt övertygande värme. Vi höll oss till vår uppgjorda plan och packade matsäck och gav oss iväg till Skånes djurpark. Djurparken har haft en del bekymmer de senaste åren och jag måste tyvärr säga att det märktes. Det kändes som om antalet djur har minskat. Jag fick i alla fall se min favorit - lodjuret.



Barnen hade redan från början siktet inställt på vad de ville se. Oskar skulle se sälar och det var dags för sälmatning strax efter att vi hade kommit till Skånes djurpark och Oskar var fascinerad. Gustav ville se björnarna och dessa hittade vi också. Björnhonan sov tillsammans med sina ungar, en sysselsättning som väldigt många av djuren tycktes ägna sig åt. Stork och Linderödsgrisar fångade också barnens intresse. Men i övrigt var det nog faktiskt lekparken med dess hinderbana, ponnyridningen och hoppa-lika-långt-som-djuren-sandlådan som de tyckte var roligast. Båda barnen tog en tur på hästryggen.

Alla, utom maken, somnade i bilen på väg hem. Det var tur att maken höll sig vaken, eftersom han satt bakom ratten. Medan middagen lagades badade barnen och tvättade av sig solskyddskräm, grus och sand. Lite senare gjorde Oskar mig sällskap när jag målade mina naglar och han ville också ha lite färg på sina - och det fick han.


1 kommentar:

  1. vilken dag! Oskar ser helt lycklig ut, och det var väl ni också

    SvaraRadera