söndag 30 juni 2013

Läsdagbok 2:a kvartalet 2013

April

  • The black book av Ian Rankin
  • Mortal causes av Ian Rankin


Maj

  • Let it bleed av Ian Rankin
  • The edge of the cloud av K M Peyton
  • Sanningen om GI av Fredrik Paulún
  • Hungerspelen av Suzanne Collins (orig. titel: The Hunger Games)


Juni

  • Fatta eld av Suzanne Collins (orig titel: Catching fire)
  • Black & blue av Ian Rankin
  • Verklighetens magi av Richard Dawkins (orig titel: The magic of reality : how we know what's realy true)
  • Lärjungen av Hjorth & Rosenfeldt

Periodens stora överraskning var Hungerspelen. Jag har hört mycket talas om både boken och filmen, så när jag hittade hela trilogin för 89 kr på Adlibris slog jag till. Redan efter ett par meningar var jag helt fast i boken. Den var rysligt spännande, nästan för otäck för att jag skulle klara av att läsa den. Uppföljaren, Fatta eld, var också bra - ja, otroligt nog nästan bättre än Hungerspelen. Däremot kunde jag inte ta mig igenom den tredje delen, som jag fann utomordentligt tråkig.

Verklighetens magi hittade jag i ungdomshyllan på biblioteket och det är en bok som jag ska köpa. Den går igenom evolutionen, stjärnor, kosmologi, liv i universum mm på ett lättbegripligt sätt ... även om man måste ha kommit en bra bit in i ungdomsåren för att ha behållning av boken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar