lördag 18 januari 2014

18. Hepp! Dagens filmtips.

Dead Poets Society.
Jag har sett den så många gånger att jag har tappat räkningen. Jag kan många av replikerna utantill och för varje gång jag ser den läggs nya dimensioner till. Första gången jag såg filmen var i februari 1990. Det var i Skövde och jag såg den tillsammans med Marie, Lovisa och Malin. Vi hade tagit vår tillflykt hemma hos Marie en helg för att slippa vara med på en Harfest i Garpenberg.

What's Eating Gilbert Grape.
Johnny Depp är fantastisk som Gilbert. Det gör ont i mig att se hur låst Gilbert är i sig själv och i den lilla håla han bor i. Leonardo DiCaprio är alldeles enastående bra som Gilberts lillebror, Arnold. Sven Nykvists foto är så vackert.

American Beauty
Lester Burnham är min hjälte!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar