torsdag 9 januari 2014

9. En grej jag skulle vilja vänja mig av med.

Coca cola!

Jag har gjort försök genom åren och lyckas ibland i flera månader men sedan faller jag dit igen. Hur svårt kan det vara?

I förra veckan berättade min pappa att han hade läst att i blindtest föredrar fler Pepsi cola framför Coca cola. Om samma personer sedan får se en Coca cola så triggar det igång något i hjärnan på dem. Det är alltså så att om man vet att det är Coca cola i det ena glaset, så kommer de flesta att välja det glaset. Det sociala värdet spelar en viktig roll, när vi väljer produkter, både medvetet och omedvetet. Det finns mer att läsa om detta i en bok som heter Neurorevolutionen av Lone Frank.

Nu menar jag inte att jag ska vänja mig av med Coca cola för att börja dricka Pepsi i stället men jag tyckte att det var intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar