söndag 5 januari 2014

Det är inte vinter

December känns som en vintermånad. Julen inträffar under vintern. Men är det verkligen vinter? Jag tittade på SMHIs hemsida igår och enligt den har vintern inte kommit ännu till södra Sverige.

Jag blev riktigt förvånad, när jag såg att i genomsnitt börjar inte vintern här i de allra mest södra delarna av Skåne förrän den 7 januari! Våren brukar komma den 22 februari. Det är inte många dagar över för vintern däremellan.

Nu är det ju tyvärr så att det kan vara både snöigt och kallt utan att meteorologins kriterier för vinter uppfylls men det var ändå mycket upplyftande att se de där datumen. Ännu så länge njuter jag av höstvädret, som förvisso är mörkt, dimmigt och regnigt men det innebär ju samtidigt att jag slipper snö, halka och is på bilens vindruta. Julen är över och då fick vi inte en enda snöflinga, så snön kan hålla sig borta helt och hållet.

1 kommentar: