fredag 3 januari 2014

Ordning och reda bland böckerna

Jag började året med att bringa ordning bland mina böcker. I min klädkammare stod en låda med böcker som jag sparat sedan jag var liten. Inför flytten tidigare i år hade jag tankar på att kasta böckerna. Det är bland annat hela serier av Lilla huset på prärien, Svarta hingsten och Kulla-Gulla. Jag tänkte att barnen kommer troligtvis inte att läsa dem och jag vet inte om jag vill läsa om dem själv. Nu har jag ett minne av dem och det kommer att förändras - kanske till det sämre - om jag läser böckerna igen. I samma ögonblick som jag öppnade kartongen och packade upp Laura Ingalls Wilders böcker och lade ut dem på golvet, visste jag att jag inte skulle kasta dem. Jag blev varm inombords, när jag såg dem och nu står de och alla de andra böckerna i kartongen på plats i bokhyllan. Det står faktiskt en hel del barn böcker i bokhyllan redan nu och fler lär det ju bli under åren framöver.

Igår läste jag en artikel i LitteraturMagazinet, författad av Johan Unenge, och den hade den mycket tänkvärda rubriken Lästräning lika viktigt som idrottsträning. Unenge skriver att när det handlar om idrott, finns det en tydlig koppling mellan övning och färdighet. Det är alla överens om. Att detsamma gäller för läsning glöms bort. De barn som övar läsning, det vill säga läser böcker på egen hand och för sitt nöjes skull, drygar ut sitt försprång. Fyra timmar svenskundervisning per vecka i skolan räcker inte för att ett barn ska bli en van och skicklig läsare.

Forskningsresultat visar att det finns ett samband mellan läsförståelse och resultat i de allra flesta skolämnen. Eftersom skolans undervisningstimmar inte räcker till, och omöjligt kan göra det, för att våra barn ska uppnå en bra läsförståelse, måste vi föräldrar ta vårt ansvar. Barnen måste omges av böcker och av läsande vuxna och de måste uppmuntras att läsa.

En del av barnböckerna hemma hos oss

2 kommentarer:

  1. Det är härligt med mycket böcker! Och serietidningar, icke att förglömma. :) Det var en bra artikel förresten, jag läste den också. Och sann, det tar tid att bli en god läsare. Det kommer dina pojkar garanterat att bli!

    SvaraRadera
  2. Vad fint det blev. Vi har så många barnböcker hemma att det knappt finns någon plats att förvara allaXD

    SvaraRadera