söndag 23 mars 2014

Årets jakt på vitsippor


Förra året begav jag mig till Dalby söderskog den 7 april för att leta efter vitsippor. Inte förrän den 21 april fann jag det jag letade efter. Den senaste veckan har jag läst statusuppdateringar om både blåsippor och vitsippor på Facebook, så jag blev inte särskilt förvånad, när jag såg vita små blommor bland markvegetationen, när jag, barnen och morfar kom till söderskogen tidigare idag. Det var inte många sippor och de verkade lite blyga men de är här och det nästan en månad tidigare jämfört med förra året.

Det märktes att det senaste halvårets stormar har gått hårt åt träden i Dalby söderskog. Väldigt många av dem är döda almar och de har fallit omkull. Mängden död ved på marken har ökat markant. De senaste dagarnas regnande hade gjort en del stigar rejält leriga. Oskar halkade omkull, när vi kommit in i Dalby hage och hans ljusgröna långbyxor fick en stor lerfläck på vardera knät.

När man är ute med barnen, blir det ingen konditionsträning precis men det är nog så skönt att bara vara ute i den friska luften och få njuta av lite solsken och vacker natur.






1 kommentar: