söndag 9 mars 2014

Go

Gustav fick ett Go-spel av mig i födelsedagspresent och idag satte vi oss för att lära oss grunderna tillsammans. Vi började med hur man gör för att fånga motspelarens stenar.

Gustav tycker egentligen att stenarna ska ligga i rutorna men så går det inte till. En sten ska placeras på skärningspunkten mellan två linjer.


Så blev det dags att spela på riktigt för första gången. Jag ska inte påstå att jag vet vad jag gör. Det kommer att ta tid att lära sig hur jag ska tänka strategiskt.

Gustav spelade med svarta stenar och fick därmed börja.





Spelet slutade med att Gustav lade en svart sten och konstaterade att den bara hade en frihet kvar. Det innebar att jag med en av mina vita stenar kunde se till att Gustavs svarta sten var helt omringad och därmed var spelet över. På den nivån vi befinner oss nu spelar vi bara tills någon fångar en av de andres stenar.


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag tror att M ligger i startgroparna att ta med honom till en schackklubb. Gustav säger ibland "Pappa ska ta med mig till sin schackklubb."

      Radera