lördag 22 mars 2014

Nygammal middag

När jag var i tonåren, brukade min mamma laga en maträtt, som gick under benämningen "korvlåda". Jag vill minnas att jag inte åt särskilt mycket av den. Det var ju ägg i den. Och stark korv. Jag måste dock ha förlikat mig med den, eftersom receptet finns i den anteckningsbok, i vilken jag skrev ner bra-att-ha-recept dikterade av min mamma alldeles innan jag flyttade hemifrån.

I veckan som gick kände jag plötsligt ett sug efter korvlåda och köpte hem det som behövdes. Det blev dagens middag och den blev alldeles vansinnigt god! Det var svårt att sluta äta av den. Barnen var inte alls lika begeistrade. Gustav åt lite, lite av korvlådan. Oskar tittade på den och skakade sedan på huvudet.

Vad är då korvlåda? Jo, man kokar potatis och ägg och låter dem kallna innan man skivar dem. I en smord form lägger man ett lager skivat potatis, saltar lite och klickar ut lite smör. Därefter följer ett lager skivat ägg. Nästa lager består av skivad korv, till exempel chorizo och kabanoss. Klicka ut crème fraiche och sedan ett lager skivad potatis. Avsluta med att salta, klicka ut lite mer smör och strö över ströbröd. In i ugnen, 200 grader, i 35-40 minuter.

1 kommentar:

  1. ja, den gamla korvlådan, välbeprövad och fortfarande så god. den är lite pysslig och den tar rätt lång tid, men det glömmer man när man äter!

    SvaraRadera