söndag 8 juni 2014

Crüehead


My name is Katarina and I'm a Crüehead!

Cirkeln är sluten. Mötley Crüe var min första stora musik"kärlek". Inte första skivan jag köpte. Det var Gyllene Tiders Moderna tider, som sedan följdes av Dare! av Human League. Men därefter snubblade jag över Mötley Crüe. Kanske läste jag om dem i Okej, som jag började köpa sommaren 1982, eller så hörde jag dem på MCB, en lokalradiostation som körde 2 timmar hårdrock på onsdagskvällar. Jag minns inte hur det började. Jag kommer däremot ihåg att jag köpte Shout at the devil, när jag gick i åttan. Det var en tisdagseftermiddag och jag hade håltimme och gick till skivaffären, som låg innanför Esso/Statoil vid Kronprinsen i Malmö. När jag kom tillbaka till skolan med skivan, väckte den en hel del uppståndelse och jag fick flera erbjudanden om hjälp att förstöra den...


Sedan kom Theater of Pain och Girls Girls Girls och de var bra album men levde inte riktigt upp till de två första. Där någonstans tappade jag kontakten med Mötley Crüe och snöade in på grungen och britpoppen i stället. Dr Feelgood-albumet köpte jag först några år efter att det kommit ut. Jag hittade det på en skivmässa i Umeå och köpte det mer av plikt än något annat. Det föll mig inte i smaken då. Jag tycker bättre om det nu men tycker inte att det är ett av de bästa albumen. Naturligtvis är det just det albumet som har sålt bäst men så är det ofta - jag gillar inte det som "alla andra" gillar.


Nu, så här 20 år senare, har jag återupptäckt Mötley Crüe och deras musik och jag inser att rocken är min musikgenre. Jag gillar annat också men jag kommer alltid tillbaka till rock och heavy metal. Den ska helst vara tung med mycket bas. De två bästa låtarna är Kickstart my heart och Dancing on glass men även Louder than hell, Save our souls och Primal Scream rankar jag bland de bästa.



Bilder från:
http://kotaku.com/5176153/mtv-tease-guitar-hero-motley-crue
http://vegasseven.com/2013/10/01/girls-girls-girls-flamethrowers/
http://hangout.altsounds.com/news/142665-motley-crue-sin-city-february-3-2012-a.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikki_Sixx

1 kommentar: