lördag 28 juni 2014

Invigning av vad?


Dagens utflyktsmål var Tekniska muséet i Malmö. I fyra dagar har Kunskapskalaset pågått på Malmö Muséer för att fira invigningen av Malmö Science Center. Jag måste i ärlighetens namn säga att jag inte vet vad Malmö Science Center är, inte ens efter att ha varit där idag - eller åtminstone i närheten av det. Jag vet inte ens vilket av de två alternativen som är det rätta, eftersom jag inte vet vad MSC är för något. Jag fick för mig att de hade gjort om Idéernas rum på Tekniska muséet men det såg mer eller mindre likadant ut som förra gången jag var där.

På den stora gräsmattan mitt emot Kommendanthuset pågick riddarlekar. Barn - och vuxna - kunde prova rustningar, skjuta kork med armborst, leka tornerspel med mera. Det fanns även medeltida kläder att prova.

Vi stannade till där en stund och fyllde på energiförråden med medhavda kanelbullar och lussekatter innan vi styrde kosan mot Tekniska muséet och främst Idéernas rum.

Jag tror att vi alla hade roligt. Det finns så mycket att titta på och undersöka. Oskars favorit var en cylinder med vatten. Ett rör var nedstucket i vattnet och när man tryckte på en knapp, blåstes det ner luft i vattnet och en vattentornado bildades.

Vi tog oss därefter ner till rummet med alla ångmaskiner. Tanken var att vi därifrån skulle gå in i ubåten. Men nej, barnen fastnade vid en BRIO-järnväg och jag trodde aldrig att vi skulle komma därifrån. Vad är väl en gammal ubåt jämfört med BRIO-järnväg?

Varken Gustav eller Oskar ville gå in i ubåten. Ludvig lyckades till sist få med sig Gustav på en snabb tur genom båten. Oskar däremot fortsatte att vägra. Det var likadant i förra veckan, när de var med sin pappa i Karlskrona för att titta på en ubåt. Då ville de inte gå in i den, eftersom de var lite oroliga att den skulle åka iväg.

Det var ganska trötta barn - och vuxna - som lämnade muséet framåt eftermiddagen. Vi åt sen (mycket) sen lunch på Centralen innan vi styrde kosan hemåt. Då hade vi även hunnit bestämma vad morgondagens utflyktsmål ska bli. Då byter vi medeltid mot vikingatid.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar