tisdag 10 juni 2014

Läkarbesök med Oskar

På dagens agenda stod läkarbesök för Oskars del. Förlåt, Taurus menar jag. Han har varit Taurus hela dagen och har indignerat rättat mig varje gång jag kallat honom Oskar. Jag fick äran att följa med Taurus till läkaren.

Anledningen till besöket var Oskars "litenhet" samt att hörselprovet vid fyraårskontrollen inte var utan anmärkning.

Jag har sedan länge insett att Oskar inte kommer att bli jättelång. Han har inte så mycket att brås på från oss föräldrar - mamma 156 cm och pappa 175 cm. Lägg till det att han var minst sagt liten när han föddes med sina 1,5 kg och 40 cm. Då låg han långt under alla kurvor men har nu klättrat upp till en kurva mellan -2 SD och -3 SD. Jag har trots det haft önskemålet att få ta upp det med läkaren så att det inte framöver sägs något i stil med att "det kunde vi ha gjort något åt för några år sedan men nu är det för sent".

Tillväxthormonbrist har jag läst om och kommit fram till att det handlar det inte om, vilket läkaren också bekräftade efter att ha sett Oskar komma in i rummet. De fysiska kännetecknen som brukar finnas hos barn med brist på tillväxthormon har inte Oskar. I övrigt tyckte läkaren att Oskar ser fin ut. Han är neonatalläkare och sade att det är inte ovanligt att prematura barn, och då speciellt barn födda med lägre födelsevikt än föväntat (SGA-barn), blir överviktiga och några sådana tecken finns inte hos Oskar. Om han följer sin kurva, så kan han mycket väl bli 170 cm lång, kanske till och med längre, och det är ju alldeles utmärkt.

När det gäller hörseln, kommer det att bli (ännu en) remiss till audiologen. Exakt vad som kanske är knas vet jag inte men hörseln i Oskars högra fick inte helt godkänt vid kontrollen för en månad sedan.

I övrigt har det varit en helt otroligt vacker dag. Solen gassar. Det är varmt. Schersminen hemma hos min mamma blommar och doftar alldeles otroligt, ljuvligt gott.

3 kommentarer:

  1. Katten Maja hälsade på mig idag i form av Taurus, trippande på tå. Han äskade ost. Idag hade jag Havarti Karise hemma, skuren, inte hyvlad, och han ville ha två smörgåsar. Kanske klarar robotar av amper ost, hans mamma gör det inte. Jag minns när Oskar var i den storleken som visas på bilden. Det intryck han gav redan då var: nu sätter jag igång med det här livet. På den vägen är det, standardavvikelser eller ej.

    SvaraRadera
  2. Min spontana tanke angående hörseln är en undran om man kollat halsmandlarna o polyperna i näsan ? Joakim fick underkänt på hörselprovet på bvc och vi remitterades till en öronläkare som snabbt konstaterade att han hade fel tryck u öronen pga av förstorade mandlar/polyper - efter en operation var problemet löst och efteråt har jag förstått att det är ett mkt vanligt problem

    SvaraRadera
  3. Nu när du nämner det, så minns jag att du har berättat det förut. Attans att jag inte kom ihåg det. Då hade jag kunnat fråga BVC-läkaren om det.

    SvaraRadera