söndag 3 juli 2016

Oändlighet och 1900-talet

- Mamma, min tand har varit lös i två da'r nu utan att jag har tappat den, sade Oskar vid kvällens tandborstning. (Han har ingen lös tand men vill gärna tro att han har det.)

- Det är inte konstigt, sade jag, Gustav hade lösa tänder i oändligheter innan han tappade dem.

- Mamma, oändligheten betyder att det aldrig tar slut, sade Oskar. Då tappade Gustav aldrig sina tänder.

***************************************

- Jag vill ha den gamla Så funkar det-boken. Den som skrevs på 1900-talet, sa Gustav, när han gick och la sig.

Det finns alltid en speciell klang i Gustavs röst, när han talar om 1900-talet, den där tiden för länge, länge, länge sedan.

2 kommentarer:

  1. Ja 1900-talet var länge sen, det var då vi var unga *fniss*

    SvaraRadera
  2. Jag minns hur min köksplanerare lät när han pekade på mitt kylskåp och sa: det är inte från det här seklet. - Jag gillar Oskars tankar.

    SvaraRadera