tisdag 12 juli 2016

Plötsliga sjusovare

Barnen har börjat sova länge på morgonen. Under flera år räknade jag allt efter klockan 6 som sovmorgon. Det senaste året har reveljen gått klockan 6:45 på lediga dagar. När jag skriver detta är klockan 7:22 och de sover fortfarande! Och så här har det varit i några dagar.

Själv vaknade jag klockan halv sex, med huvudvärk. Jag kände av huvudvärken redan igår kväll och borde ha tagit något mot den innan jag gick och lade mig. Jag sov i soffan större delen av kvällen efter att barnen hade somnat. När jag vaknade till, ville jag komma i säng så snabbt som möjligt för att inte vakna till. Därför hoppade jag över den där huvudvärkstabletten.

I går var vi på bio och såg Ice Age: Scratattack. Originaltiteln är Ice Age: Collision Course och den förstår jag. Den svenska (?) översättningen är obegriplig. Jag kan inte påstå att jag uppskattade filmen. Jag halvslumrade (och till och med sov korta stunder) mig igenom den. De sista 20 minuterna höll jag mig helt vaken och de var väl okej.

Gustav var inte helt övertygad om att det var en bra film. Han hade svårt att sitta stilla, smått uttråkade. Det var tur att vi satt på främsta raden och resten av biopubliken satt i bakre delen av salongen, så jag tror inte att han störde någon.

När jag frågade barnen, om vi skulle gå på bio, sade Oskar att han ville sitta i en barnstol. Jag försökte få honom att berätta vad det betydde men det kunde han inte. Ett SMS till pappa klargjorde. Oskar brukar sitta på en röd plastlåda, som finns att tillgå på biografen. Han sätter den på golvet och sitter sedan på den och därför måste vi ha platser på första raden. Oskar tycks vara alltför lättviktig för att kunna sitta i de vanliga stolarna. De fäller ihop sig under honom och det tycker han är läskigt. Det kan jag förstå att han tycker.

Oskar var den av oss som verkligen gillade filmen. Han satt där på sin röda plastlåda, som ett tänt ljus genom hela filmen, skrattade och hade jätteroligt.

7:34 ... barnen sover fortfarande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar