onsdag 6 juli 2016

Sommarfest och släktträff


Jag försöker komma ihåg, när jag första gången hörde talas om Stigs planer att samla släkten. Det är nog ungefär ett år sedan. Och vilket jobb Stig har lagt ner under det här året. Vilken gåva han har gett oss i släkten.

Stig var gift med pappas syster Majbritt, som gick bort härom året. Till sin sommarfest bjöd han in släktingar på Majbritts sida, sin egen sida, grannar samt gamla arbetskamrater. Deltagarlistan var lååååååång. Festen skulle hållas på gröningen utanför hans bostad, alldeles invid Vättern. Under det här året, som har gått sedan idén föddes, arbetade Stig fram en plan för mat, aktiviteter och uppträdanden.


När vi vaknade på morgonen, var det fortfarande uppehåll. Jag upptäckte, när det var dags för barnen att klä på sig, att jag inte hade packat några långbyxor till Oskar. Jag hade däremot lyckats packa två par jeans till Gustav. Det fick helt enkelt bli så att Oskar fick ta på sig Gustavs byxor även om han nästan drunknade i dem. Lagom till vi skulle gå ut genom dörren kom regnet, så det blev till att ta på sig stövlar, regnbyxor, regnponchos, kepsar, allt för att vi inte skulle bli blöta - inte riktigt det man vill ha på sig under en sommarfest.


Sommarfesten inleddes med att det bjöds på varm korv. Stigs barn och barnbarn hade hand om detta. Därefter var tanken att vi skulle duka upp våra medhavda bakverk till kaffet men av detta blev intet, eftersom det regnade som mest just då. Jag plockade fram mina kakor framåt eftermiddagen, när det inte regnade lika mycket längre, och bjöd dem som råkade befinna sig i närheten. Strax efter klockan 13, välkomsttalade Stig från scenen och sedan följde underhållning av olika Vadstena-profiler.


Hela tiden minglade man runt och hälsade på släktingar, både kända och okända. Det var roligt att träffa och byta några ord med många av kusinerna igen. Det var också roligt att träffa deras barn och barnbarn, ja till och med barnbarnsbarn. Gustav och Oskar fick träffa min kusin Maries barn, som också heter Oscar och Gustaf. Det gav upphov till en del skratt.

Klockan 15 var det dags för mångkamp för barnen samt guidade turer av bland annat slottet. Då valde barnen och jag att gå hem till vår lägenhet för lite vila. Regnet hade upphört, så vi kunde lägga av oss regnkläderna. På väg tillbaka till festplatsen, köpte jag hamburgare till barnen, som de åt medan pappa och jag åt den picknickmat vi hade beställt och som Stig hade ordnat. Efter maten satt pappa och jag och pratade en lång stund med min kusin Monika.

Festen avslutades med att min kusin Boo berättade om minnen från sin barndom och från Furulid, där farmor och farfar bodde. Pappa och Boo är jämngamla, så många av Boos minnen inkluderade även pappa.

Vi var trötta men mycket nöjda, när vi kom tillbaka till lägenheten precis i tid för att se EM-kvartsfinalen mellan Italien och Tyskland.




2 kommentarer:

  1. Hur kommenterar man detta? Att det blev av och att det gick så bra! Stig måste vara riktigt nöjd. Liksom alla ni som reste till Vadstena!

    SvaraRadera
  2. Tack Det var roligt att läsa Din blogg. Kram

    SvaraRadera