tisdag 12 juli 2016

Vikingar i Trelleborg

Helgen som gick var det vikingamarknad i Trelleborg så i lördags tog barnen och jag tåget söderut för att ta oss en titt. En av mina kollegor, J, skulle vara där med sin familj och jag såg fram emot att träffa henne.

När vi kom fram till marknaden och barnen såg alla människor klädda i tidstypiska kläder, påmindes de om besöket vi gjorde i Foteviken för två år sedan. Och genast visste de vad de ville göra. De ville köpa pilbågar eller något liknande. Jag fick dem att gå med på att gå ett varv och titta på allt som såldes, innan de bestämde sig för vad de ville ha.


Vi var uppe och gick runt i borgen. Gustav tyckte att det var konstigt att se "folk från vikingatiden" samtidigt som det körde förbi bilar på gatan utanför området. Ännu konstigare tyckte han att det var att se "folk från vikingatiden" dricka ur läskburkar.


Vi gjorde vårt varv och barnen bestämde sig för vad de ville köpa. Oskar valde ett litet armborst och Gustav ett spjut.

Vi hittade även J utanför det tält, som hon och hennes familj bodde i under marknadsdagarna. Jättefint och vilket jobb att få allt på plats!


Det hände något roligt på tågresan till Trelleborg. Konduktören på pågatåget frågade barnen, om de hade biljett. De åker ju gratis på mitt sommarkort, så de svarade att de inte hade biljett. Då halade han upp en bunt med Barnbiljetter ur fickan och så fick de var sin. Det var första gången vi var med om det och barnen tyckte att det var roligt.

1 kommentar: