lördag 5 april 2014

Enkel lördag

Tidig morgon blev det för min del. Kroppen är inställd på att vakna tidigt, vardag som helg, så jag vaknade redan klockan halv sex. Barnen sov vidare i drygt en timme till. Utanför sovrumsfönstret var det en symfoni av fågelkvitter, ledd av talgoxar.

På dagens agenda stod att åka tåg till Malmö för att hälsa på morfar, så det var vad vi gjorde framåt förmiddagen, när frukost och påklädning hade klarats av i ett makligt tempo. Pågatåget gjorde alla stopp som finns mellan Lund och Malmö och när barnen såg Hjärup blev de helt till sig. Där ligger ju "pappas gym" och det kan man mer eller mindre se från tåget.

Morfar mötte oss på stationen vid Triangeln och vi gjorde ett ganska snabbt stopp på BR Leksaker för att köpa en present inför nästa veckas kalas. Det finns en massa saker att titta på i leksaksaffären och barnen tyckte att jag skulle köpa både det ena och det andra LEGO-setet med fantasipriser. Det är skönt att de kan ta ett nej och vi kom därifrån med det vi skulle ha - födelsedagspresenten - och inget annat.


Oskar har blivit riktigt bra på att gå. Han knatade på utan knot hela vägen hem till morfar, där han och Gustav snabbt hittade sina favorit"leksaker", som bland annat inkluderar en hink med tennisbollar. De vet precis var morfar har alla roliga saker. De vet också att det finns en låda med kex, riskakor och skorpor i köket och den lådan finns dessutom inom bekvämt räckhåll för dem... Say no more! De åt i alla fall lax med god aptit till lunch, vilket gjorde mig både glad och förvånad.

På väg till tåget, som vi den här gången tog från Centralstationen, stannade vi vid Malmö Live-området, där husen skjuter som svampar ur jorden. Det ska bli konserthus, kongressanläggning, hotell och bostäder. Vi träffade på en man som stod och fiskade och han visade barnen alla sina drag och det tyckte barnen var spännande.


Oskar ville att jag skulle läsa hans stora bok om LEGO Star Wars-minifigurer, när det var dags att sova, och så blev det. Jag hade hoppats att jag skulle hitta namnet på den minifigur, som för tillfället är Oskars favorit. Den följde med oss på dagens utflykt till Malmö. Tyvärr kunde jag inte hitta det. Barnen har ett namn på honom men jag blir inte klok på vad de säger. När Oskar hade somnat, gick Gustav och jag och satte oss framför TVn för att titta på Smartare än en femteklassare ... och vi somnade båda två.

1 kommentar:

  1. Vilken underbart härlig dag det låter som! Ha en fin söndag :) Kram Åsa

    SvaraRadera