fredag 18 april 2014

Påskbord

Magnolian blommar. Kommer det att finnas några kvar till Valborg? Magnolia är en av mina favoritblommor. Tänk att de redan är i blom, till och med "uppe på" Tre Högar, som ligger högre placerat än Lunds centrum. Körsbär och magnolia blommar alltid tidigare inne i stan än här ute.

I dagens tidning - Sydsvenskan - står det att rapsfälten är på väg att slå ut och att det är väldigt tidigt, så tidigt att "lantbrukarminnet" inte kan påminna sig att rapsen kommit i blom redan i mitten av april.

Jag tittade på SMHIs hemsida tidigare idag för att se hur varmt det var ute. 10 grader men det kändes kallare på grund av vinden. Det är milt även på nätterna och jag började fundera på när det blir sommar enligt meteorologerna. Sommar är det när dygnsmedeltemperaturen varaktigt är över 10 grader. Sommaren "brukar normalt" anlända till Malmö den 8 maj.

I förmiddags promenerade barnen och jag upp genom parken för att hälsa på mormor, som ska få låna min Downton Abbey-box. Jag är riktigt avundsjuk på att mamma och J inte har sett serien än utan ska få uppleva den för första gången.

Det var mycket spring i benen och det är ju bra att de fick utlopp för den energin. Vi hittade även en massa daggmaskar, otroligt många. Vissa var helt enormt stora medan andra var små och ovanligt tunna. I trädkronorna bygger råkorna sina bon och de skränade riktigt ordentligt.

På eftermiddagen åkte barnen, deras pappa och jag till Staffanstorp Gästis för att äta påskbord. Det var inte något vi hade planerat utan det var en spontan idé. Påskmaten föll inte barnen i smaken. Gustav åt en bit skinka och en massa melon. Oskar åt en knäckesmörgås med ost och två skivor lax.

Laxen var god. Köttbullarna likaså. Och det fanns en currysill som var helt makalöst god. Annars måste jag tyvärr säga att det inte var någon höjdare till påskbord. Men vi hade kul tillsammans och vi blev mätta.

Långfredagen börjar gå mot sitt slut. Klockan är snart åtta på kvällen och jag ska se till att barnen kommer i ordning inför natten och sedan tittar vi på Let's Dance tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar