söndag 6 april 2014

Nytt på middagsrepertoaren

Igår pratade barnen och jag om vad vi skulle äta till middag idag och kom fram till att det var ett tag sedan vi åt fisk. I morse tittade jag in på ICAs hemsida och hittade ett recept på en fiskgratäng som lät mycket god.





Fiskgratäng med dill och broccoli (4 port)

400 g sej
800 g potatismos
250 g broccoli
1 msk smör
salt och peppar
1 citron
1,5 dl matlagningsgrädde
1 dl mjölk (gärna 1,5%)
1 msk senap
3 msk dill

  1. Tina fisken och gör potatismoset. Skär broccolin i små buketter.
  2. Smörj en ugnssäker form med smöret och bred ut potatismoset.
  3. Lägg på fisken och salta och peppra. Lägg på broccolin.
  4. Riv skalet av halva citronen och klyfta den andra halvan.
  5. Blanda grädden med mjölk, senap, dill och citronskal. Smaka av med salt och peppar. Häll gräddmjölken över fisken.
  6. Grädda mitt i ugnen, 225 grader, i 20 minuter.
  7. Servera gratängen med citronklyftor och gärna en sallad.

Jag använde torsk i stället för sej. Jag tog dijonsenap och nu när jag läser receptet igen förstår jag varför jag inte kände någon smak av senapen. Jag tog bara 1 tsk i stället för 1 msk. Nåväl, det var mycket gott och jag kommer att använda mig av det här receptet igen.


Källa:
Fiskgratäng med dill och broccoli - http://www.ica.se/recept/fiskgratang-med-dill-och-broccoli-715466/

2 kommentarer:

  1. Recepten på den hemsidan är jättebra!

    SvaraRadera
  2. Mm, det ser jättegott ut! Pippitröjor är ju inte dumt det heller, de är väldigt fina.

    SvaraRadera