söndag 20 april 2014

Vi allmänbildar oss

Att hitta tidningen på hallmattan på morgonen ger mig en känsla av lyx. Jag prenumererar på Sydsvenskan och får den fredag, lördag och söndag. På helgen brukar jag ta med mig tidningen till sängen för att läsa den. I morse hittade jag en krönika skriven av Rakel Chukri och den hade rubriken Påsktraumatisk stress.

I krönikan berättar Chukri om en resa hon och några släktingar gjorde till Jeriko. De besökte ett kloster och en guide berättade om Jesus svåra tid i öknen. Chukris kusin frågade vad lärjungarna gjorde medan Jesus var i öknen. Guiden svarade bestört att Jesus inte hade träffat lärjungarna ännu och tillade: "Har ni inte ens läst Bibeln?"

I dubbel upplaga.
Jag läste klart krönikan och sedan började en förmiddag som gick i allmänbildningens tecken. Jag började med att ta fram Barnens bibel av Anne de Vries och bläddrade fram till de sidor som handlar om den sista kvällen, Getsemane, Pilatus, Golgata, korsfästelsen och Jesu uppståndelse. Jag läste och berättade för Gustav på vilken dag de olika sakerna hände i vår påskhelg. (Oskar var inte intresserad.) Jag tycker att det hör till allmänbildningen att känna till berättelserna i Bibeln.

Sedan fortsatte vi av bara farten med att lära oss nya saker. Vi googlade på bäver, myrlejon och vägglöss - sådant vi har pratat om de senaste dagarna och velat veta mer om.

Härom dagen var jag på biblioteket och lånade nya böcker till barnen. Jag kom bland annat hem med Trollflöjten av Cecilia Sidenbladh och Tord Nygren och i den har vi hittills lärt känna Tamino, Papageno, Nattens drottning, Sarastro, Pamina och Papagena. När dagens frukost var avklarad, letade jag upp Mozarts Zauberflöte på Spotify och musiken fick göra oss sällskap under förmiddagen.


Källa: Påsktraumatisk stress av Rakel Chukri (Sydsvenskan 2014-04-20, sid B2)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar