lördag 12 april 2014

Första påsklovsdagen

De senaste tre veckorna på jobbet har vi pratat om hur vi har längtat efter påsklovet. Nu är det här! Kvällen efter den sista arbetsdagen är jag ofta helt slut. Mycket tröttare än vanligt och jag är övertygad om att det beror på att jag slappnar av helt och hållet.

Barnen fick vara uppe hur länge de ville igår kväll. Oskar kroknade strax efter halv nio. Han lade sig på soffan och somnade på två minuter - om det ens tog så lång stund. Gustav var fortfarande i full gång, när jag började snegla på kudden och sängen och känna att de ropade på mig vid halv tio. När han väl kom i säng, somnade han omgående ... och det gjorde jag med. Jag hade hoppats få sova till kanske halv sju men så blev det inte.

Klockan 3:45 vaknade jag och det gick bara inte att somna om. Oftast när det är svårt att sova eller somna om, så är det negativa tankar som far omkring i huvudet. Så var det inte idag, och det var ett bra tag sedan jag var med om det, jag mår alldeles förträffligt bra numera. Oskar kom upp vid halv sex och höll mig sällskap tills Gustav vaknade kvart över sex. Förmiddagen gick i ett makligt tempo - lite frukost, läsa tidningen, lek.

Det enda som egentligen fanns på dagens agenda var att Oskar skulle på kalas. Jag hade erbjudit mig att stanna kvar och hjälpa till vid kalaset - ett erbjudande som var välkommet. Morfar kom och tog hand om Gustav medan Oskar och jag var iväg. De tog bussen in till stan för att köpa en svart lapp att ha för ögat (Gustav ska på maskerad och vara pirat), besöka Stadsparken och äta glass.

Oskar var inte helt på kalashumör. Han har varit trött hela veckan. På förskolan har de sagt att han har haft lite besvär att orka med hela dagarna. I onsdags hämtade jag honom tidigare och i torsdags fick han vara hemma hos mormor. Det finns inget påtagligt "fel" på honom mer än att han verkar lite förkyld. Även om Oskar inte var på bästa humör, tyckte jag att det var roligt att träffa de barn han går på förskolan med. Totalt var det nitton 4-5-åringar på kalaset och de var glada, omtänksamma och uppförde sig exemplariskt.

Barnen har åkt hem till sin pappa, som sprang en halvmara i Malmö i förmiddags. Jag har tillbringat två timmar på soffan, halvvaken, halvslumrande. Nu ska jag uppbåda lite motivation att gå och handla och fixa lite att äta.

1 kommentar:

  1. Hoppas att du får ett skönt påsklov, vi har en vecka kvar innan lovdags

    SvaraRadera