söndag 29 mars 2015

Någon gång ska vara den första

Jag visste väl att det skulle bli problem, när jag inte ställde om alla klockorna redan igår kväll.

Det började, när jag stod och gjorde frukost. Det kändes som om jag hade väldigt gott om tid. Klockan på mikron visade på 8:55. Jag borde ju ha insett att det inte kunde stämma, eftersom jag suttit i soffan och tittat på nyheter klockan 9:00 en stund tidigare men jag kopplade inte riktigt ... just då.

Barnen fick frukost och badade och klädde på sig. Klockan började närma sig halv elva och jag bestämde mig för att det var dags för mig att göra mig i ordning och slå in presenten som Oskar skulle ha med sig på kalas. Jag tittade en gång till på klockan på ugnen - och då slog det mig. Jag hade ju inte ställt om den i går kväll! Klockan var inte alls snart halv elva utan snart halv tolv och Oskar skulle vara på kalas klockan 12.

Det blev en rekordsnabb inslagning av present och jag hann till och med att måla mina ögon, innan vi gick ut till bilen 11:42. Jag tror att det här är första gången omställningen av klockan vid sommar- och vintertid har ställt till problem för mig.

Nu har jag i alla fall ställt om alla klockor. Utom den på kylskåpet. (Varför finns det en klocka installerad i kylskåpsdörren?) Jag kommer inte ihåg hur man ställer om den. Jag behöver bruksanvisningen. Jag orkar inte leta fram bruksanvisningen. Det återstår att se om jag tar mig för att ställa om kylskåpsdörrsklockan innan det är dags för vintertid igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar