söndag 22 mars 2015

Vinterkräksjuka...

... eller inte. Den som lever får se.

Oskar har varit magsjuk i veckan. Han blev dålig i onsdags morse med kräkningar. För en gångs skull lyckades han pricka in sjukdom på pappaveckan, så jag har inte behövt vabba. På torsdagen blev det lugnare och vi började tro att Gustav kanske, trots allt, skulle kunna ha sitt födelsedagskalas som igår. Men i fredags morse återkom Oskars kräkningar och kalaset ställdes in.

Gustav har klarat sig. Han har däremot tyckt att det varit högst orättvist att han måste gå till skolan, när Oskar får vara hemma.

Sent igår kväll fick jag ett SMS från barnens pappa. Han hade blivit rejält magsjuk. Jag hämtade barnen strax före klockan nio i morse. När vi kom hem, fick de duscha (trots protester, eftersom de hade badat igår) och byta kläder. Jag vet inte om det hjälper men allt för att minska risken för smittspridning.

Mina planer för dagen fick ändras. Jag skulle ha åkt in till Malmö för att hälsa på pappa samt titta in hemma hos S. Men det får bli en annan helg. Jag ville inte ta med mig barnen till någon av dem, om det är så att de smittar.

I stället har barnen och jag haft en mysig dag hemma.Vi åt en lång frukost tillsammans och planerade veckans matsedel. Sedan gav vi oss ut och veckohandlade. Oskar beställde hamburgare till middag och det blev det. Han tog god tid på sig att äta sin hamburgare men efter 45 minuter hade han ätit varenda smula. Medan vi åt lyssnade vi på Oskars spellista på Spotify. Det är kanske så vi får göra framöver, låta ätandet ta sin tid.

Nu återstår bara att vänta en dag eller två för att se om Gustav klarar sig undan den här magsjukan för en andra gång.

1 kommentar: