söndag 25 mars 2012

Svårt att somna

Jag har svårt att somna ikväll trots att jag känner mig ganska till freds med helgen och med veckan som ligger framför mig. Det är alltså inga stresstankar som stör mig. Jag läste några sidor i Tårtgeneralen av Filip Hammar & Fredrik Wikingsson men det är inte en bok som tilltalar mig, så jag bytte till en annan, vars titel jag inte kommer ihåg. Någon snarkade. Det var inte jag. Det vet jag med bestämdhet, eftersom jag fortfarande var vaken. Gustav låg tvärs över min sida av sängen, mitt i, så det var svårt för mig att få plats.

När jag tänker efter, så är det nog inte så konstigt att jag inte kan somna.

Nu har jag flyttat ner till en av sofforna framför TVn. Numera tittar jag sällan planerat på TV. Det blir oftast så att jag letar efter något som kan tänkas falla mig i smaken. Först kollar jag BBC Entertainment i hopp om att få se ett avsnitt av Qi med Stephen Fry och den underbare Alan Davies. Har jag ingen tur där, så är Discovery nästa anhalt och där hoppas jag få se Deadliest Catch. Är det helgmorgon så är Kanal 5 också ett alternativ och i så fall är det Brothers & Sisters jag letar efter.

Brothers & Sisters började jag titta på 2008 men när vi flyttade till Kävlinge hade vi inte längre något stort TV-utbud. Kanal 5 var ett minne blott och så även serien om klanen Walker. För 1,5 år sedan hamnade vi i Dalby och antalet TV-kanaler mångdubblades och lite då och då snubblar jag över några avsnitt av den här serien. Ibland funderar jag på om jag ska köpa den på DVD ... men nej, jag avstår nog från det. Serien West Wing, som jag inte sett alls, ligger närmare till hands att köpa in ... om jag nu ska köpa någon serie alls.

Vem kom på idén att skapa ett TV-program som går ut på att följa krabbfiskares arbete på Berings hav? Och vem hade kunnat tro att det skulle bli en sån succé? För succé är rätt ord att använda om Deadliest Catch. Jag fascineras av deras avskyvärda arbetsmiljö ... snö, is, enorma vågor, farligt tunga krabburar, oändligt långa arbetspass, krabbor som nyps... Mina favoritfartyg är Midwestern och Cornelia Marie.

Ikväll hade jag tur. Det är Qi på BBC Entertainment så nu ska jag vila ögonen på Alan Davies en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar