torsdag 10 oktober 2013

Docklek

Jag hämtade Oskar på förskolan efter jobbet. Han lekte med bästa kompisen, M. Oskar var utklädd till brandsoldat och M till polis och de körde runt med var sin dockvagn. När vi satt i bilen för att åka och hämta Gustav, frågade jag Oskar:

- Lekte du och M med dockor?

Det var ju en ganska dum fråga egentligen, eftersom jag redan visste att det var just det som barnen höll på med, när jag kom och avbröt leken.

- Nääää, blev Oskars svar.

Och det hade jag inte väntat mig. Jag frågade i stället om de hade lekt polis och brandman.

- Nääää.

- Vad lekte ni då? undrade jag lite smått uppgiven.

- Vi lekte med bäbisarna, sade Oskar med ett tonfall som fick mig att förstå att han tyckte att jag var allt lite korkad som inte förstod det själv. Och det hade han väl rätt i, att jag var lite korkad som inte förstod att det var bebisar i vagnarna och inte dockor.

1 kommentar:

  1. låter som en bra grund för livet som äldre barn och så småningom vuxen: polisen och brandsoldaten tar hand om bäbisarna

    SvaraRadera