torsdag 10 oktober 2013

Nobelpriset i litteraur 2013

den samtida novellkonstens mästare
Så lyder motiveringen till att den kanadensiska författarinnan Alice Munro tilldelas årets Nobelpris i litteratur.

Idag glömde jag nästan bort att det var dags för litteraturpriset. Jag hade förvisso inte möjlighet att följa direktsändningen från Stockholms börshus vid 13-tiden, eftersom jag precis då var på väg att starta upp en kemilektion. Och just då hade jag inte heller en tanke på Peter Englund och hans förestående meddelande.

Under kemilektionen visade jag en film om Alfred Nobel och dynamiten, eftersom vi läser om alkoholer och därmed glycerol/glycerin som används för att framställa nitroglycerin. När filmen (och lektionen) var i stort sett slut, kom jag ihåg dagen tilldragelse och så fort jag kunde skyndade jag mig att kolla vem som fått den stora äran.

När jag läste namnet Alice Munro sade det mig ingenting. Jag läser inte noveller, så det är inte konstigt att jag inte känner till novellförfattare. I bilen på vägen hem från jobbet lyssnade jag på radion och när jag hörde namnet uttalas så kändes det mer bekant. Jag tror dock inte att jag har läst något av Alice Munro men det går att råda bot på.

1 kommentar: