onsdag 2 oktober 2013

Pysselbok, medeltiden och elektrokemi


Medan vi väntade på att det skulle bli dags att äta middag tidigare idag, plockade jag fram en pysselbok till Gustav. Det var en Fem myror-pysselbok och den börjar väl bli lite för lätt för Gustav nu. Han lyckades snabbt para ihop bladen med lika många grodor, nyckelpigorna med lika många prickar på ryggen och blommorna med lika många bin.

Jag ökade på uppgiften och bad honom att skriva siffran för antalet grodor, antalet prickar och antalet bin - och det gjorde han raskt. Jag fick också veta hur en etta kan göras om till de andra siffrorna genom att man viker eller böjer den på väl valda ställen.

Under tiden Gustav höll på med sitt, satt jag och färglade en bild i en målarbok. Jag behövde något att sysselsätta mig med för att hålla mig på plats bredvid Gustav vid köksbordet, annars hade jag hamnat i tvättstugan. Det hade förvisso varit inom både hör- och synhåll men det var mycket trevligare att sitta tillsammans och prata.


Gustav berättade att han hade varit "i verkstan" idag och där hade han och några andra elever "målat medeltiden". De har medeltiden som tema i skolan. Gustav hade målat vatten. Jag fick lära mig att på medeltiden hade man inga soptunnor utan man kastade ut sina sopor genom fönstret. Det fanns inget rent vatten på medeltiden, så man drack inte vatten utan öl, även barnen. Lite senare kom det fram att man drack mjölk också.

Snart börjar det bli dags för mig att uppsöka sängen. Trött, tröttare, tröttast - det är jag. Alldeles nyss mailade jag planeringen för en av morgondagens kemilektioner till min jobbmail, så nu är dagens jobb avslutat. Vi ska börja med elektrokemi. Jag både älskar och hatar elektrokemi. Mest älskar. Jag säger bara redoxreaktioner! Jag är inte alls säker på att mina elever kommer att dela min entusiasm...

1 kommentar:

  1. jag säger redoxreaktioner?? jag skulle nog platsa bättre med Gustav och kanske vika ettor

    SvaraRadera