torsdag 17 oktober 2013

Google is your friend

Hmmm, kanske ska jag inte vara fullt så okritisk i mina uttalanden men Google kan man använda till mycket. Just nu far barnen omkring i vardagsrummet med var sitt pappersflygplan. Gustav frågade om jag kan vika pappersflygplan ... och det kan jag. Jag lärde mig det som barn och använder fortfarande samma vikning.

Men visst ska man vidga sina vyer? Det måste finnas massor med olika sätt att vika pappersflygplan. Jag gjorde en snabb sökning på Google och hittade ett par YouTube-klipp som vi tittade på tillsammans. Ett av klippen visade ett grymt bra pappersflygplan ... och det visade sig vara ett alldeles riktigt konstaterande. Det flyger fantastiskt bra och barnen är superlyckliga ... och jag måste titt som tätt ducka för att inte få ett pappersflygplan rakt på näsan.

Härom kvällen undrade Gustav hur Tysklands flagga ser ut. Det hittade vi snabbt med hjälp av Google. Därefter hann vi med att titta på Sveriges, Finlands och Kanadas flagga. Fler länder kom Gustav inte på. Jag föreslog Danmark och då fick vi Norges flagga på köpet. Och naturligtvis måste vi titta på kusin Ludvigs flagga - USA:s flagga.

Jag är ganska övertygad om att det inte var sista gången barnen och jag använde Google tillsammans.

2 kommentarer:

  1. Nu fick jag barndomsvibbar, min pappa var en mästare på att vika "svalor" som flög hur bra som helst. Dessvärre har jag glömt hur man gjorde men det ska nog gå att googla fram .-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en känsla av att du snabbt kan hitta flera olika varianter.

      Radera